Recenzja
O znaczeniu rysunku w komiksie
Karol Sus recenzuje Komiks. Wokół warstwy wizualnejGrono badaczy w swoich analizach skupia się na warstwie rysunkowej komiksów i jej wpływie na odbiór dzieła, jako całości. Szczególnie ważne pod tym względem wydają się być teksty prof. Jerzego Szyłaka „Kadr komiksowy jako obrazek narracyjny”, w którym autor zajmuje się tą najbardziej podstawową komórką komiksu, jaką jest kadr, Jakuba Jankowskiego, który w artykule „Tworzenie znaczenia w komiksie poprzez kadrowanie i kompozycję plansz” pochyla się nad możliwościami wpływu na odbiór komiksu poprzez różne metody kompozycyjne, oraz Filipa Bąka, który przygląda się komiksowym dymkom, analizując ich rodzaje i sposoby użycia („O znaczeniotwórczych możliwościach dymków i chmurek”). Przemysław Zawrotny natomiast definiuje pojęcie „komiksowości” („Ile jest komiksowości w komiksie?”), a Tomasz Żaglewski szuka odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest wierne przełożenie komiksu na język filmu („Gdy film udaje komiks – o przenikaniu się języków wizualnych). Troje autorów przygląda się zagadnieniom wizualnym komiksu w odniesieniu do konkretnych twórców i ich dzieł. Wojciech Birek, w tekście, który pierwotnie ukazał się w niemieckojęzycznej publikacji dotyczącej polskiego komiksu, analizuje warsztat Krzysztofa Gawronkiewicza („Stylistyka graficzna komiksów Krzysztofa Gawronkiewicza – próba charakterystyki”). Justyna Czaja analizuje funkcję kolorów w komiksie na przykładzie „Zaduszek” Rutu Modan („Kolory i ich funkcja w powieści graficznej „Zaduszki” Rutu Modan”), a Michał Traczyk przybliża sylwetkę Wilhelma Sasnala jako twórcy komiksów („Malarz rysuje komiksy. O Sasnalu”). W ostatnim tekście książki Paweł Sitkiewicz szuka pierwszego na świecie komiksu w artykule „Test na ojcostwo. Czy Rodolphe Töpffer wymyślił komiks?”.
Trudno szukać w niniejszej książce tekstów słabszych. Każdy z nich jest nie dość, że napisany przystępnym językiem, to jeszcze bogato udokumentowany i poruszający zagadnienie w sposób wyczerpujący. Liczne przykłady, jakimi posługują się autorzy, pozwalają jeszcze lepiej zgłębić opisywany temat. Wewnątrz książki odnaleźć można informację, że jest to dopiero tom pierwszy. Mam nadzieję, że Instytut Kultury Popularnej nie każe czytelnikom zbyt długo czekać na kolejne odsłony Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu. Poznań bowiem na komiksowej mapie Polski wyraźnie rysuje się, jako stolica teoretycznego dyskursu nad tym medium. Czekam z niecierpliwością.
Opublikowano:
Komiks. Wokół warstwy wizualnej
Autor:
Okładka: Wiktor Napierała
Publicystyka: Jerzy Szyłak, Jakub Jankowski, Filip Bąk, Przemysław Zawrotny, Tomasz Żaglewski, Wojciech Birek, Justyna Czaja, Michał Traczyk, Paweł Sitkiewicz
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2016
Redaktor naczelny: Justyna Czaja, Michał Traczyk
Oprawa: miękka
Format: A5
Stron: 218
Cena: 40,00 zł
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
ISBN: 9788393970759
Okładka: Wiktor Napierała
Publicystyka: Jerzy Szyłak, Jakub Jankowski, Filip Bąk, Przemysław Zawrotny, Tomasz Żaglewski, Wojciech Birek, Justyna Czaja, Michał Traczyk, Paweł Sitkiewicz
Wydanie: I
Data wydania: Październik 2016
Redaktor naczelny: Justyna Czaja, Michał Traczyk
Oprawa: miękka
Format: A5
Stron: 218
Cena: 40,00 zł
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
ISBN: 9788393970759
WASZA OCENA
Brak głosów...
TWOJA OCENA
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-